20 decembrie 2014

"Piotr Anderszewski plays Schumann"...

După ce s-a ridicat de la pian, părăsind  scena în aplauze, am simțit că văd un artist ducând pe umeri ore, luni, ani întregi de muncă, de căutări, de îndoieli, de întrebări, de discuții imaginare cu compozitori dispăruți pentru a afla esența muzicii lor și a o transmite  publicului.
După aproximativ două ore, eu spectatoarea, ascultătoarea, plecam fermecată, încântată de întâlnirea cu Schumann, Szymanowsky și Bach mijlocită de pianistul Piotr Anderszewski  în Konzerthaus din Viena, într-o seară de noiembrie 2014. Interpretarea, expresia feței, degetele lui Anderszewski plutind sau alergând pe alb-negrul clapelor pianului, minunata sală de concert, au făcut ca seara să fie magică.
De data aceasta am stat doar două zile în Viena. Cu o seară înainte, în Konzerthaus a concertat Filarmonica din Viena. Știu că sună ciudat, mulți nu mă vor înțelege, însă am ales să-l ascult pe Anderszewski. Pentru talentul său, pentru rafinamentul său, pentru eleganța și originalitatea interpretării, pentru "că stă luni întregi singur într-o cameră ca să creeze o entitate între el, piesă și pian", pentru originile lui poloneze - maghiare, pentru că a avut curajul și răbdarea să-l "descifreze" pe Schumann, pentru că îl adoră pe Brahms, pentru că a fost protagonist în două documentare pentru ARTE și într-unul pentru televiziunea poloneză.

Mă uitam la publicul din sală: educat, obișnuit cu concertele de muzică clasică, un public care știa când să tacă și când să izbucnească în aplauze; oare ce-și doreau ascultătorii de la concertul lui Anderszewski? Dar dacă greșeam și poate trebuia să mă întreb ce-și dorește un artist singur pe scenă, doar cu pianul lui, cu nervii și cu temerile lui, cu degetele și fruntea transpirându-i?
Când am ieșit din Konzerthaus, câteva picături de ploaie s-au oprit pe fața mea. Poate că a fost un semn, poate că dorința mea se va îndeplini...poate că Piotr Anderszewski  va concerta cândva în București, la Ateneu, poate că cineva din România îi va lua un interviu...


Update (30 august 2015):Piotr Anderszewski va concerta la Ateneul Român în cadrul Festivalului George Enescu 2015...uneori dorințele se îndeplinesc; cum nu locuiesc în capitală, îl voi vedea live pe site-ul festivalului...

Articole similare:
(III) Casa Municipala Praga (Municipal House) - Din seria: cladiri care gazduiesc spectacole de opera, muzica clasica, balet

Concertul pianistului Piotr Anderszewski in Konzerthaus 

Concertul pianistului Piotr Anderszewski in Konzerthaus

Concertul pianistului Piotr Anderszewski in Konzerthaus

Concertul pianistului Piotr Anderszewski in Konzerthaus

Concertul pianistului Piotr Anderszewski in Konzerthaus

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu