29 septembrie 2013

Puglia&Basilicata (I)- BARI


10-14 septembrie 2013 -calatorie in sudul Italiei, regiunea Puglia&Basilicata

După ce am citit informații despre Puglia, pe diverse site-uri, am plecat cu o oarecare temere în suflet, cum că Bari ar fi un oraș nesigur, că zona ar fi săracă, că nu prea ai ce vedea, că nu se compară cu nordul, că totul e închis între orele 14.00-19.00 etc..
Marți, 10 septembrie am aterizat în jurul prânzului pe aeroportul din Bari, ne-am cazat la hotel și apoi am început explorarea orașului. Am plecat din zona gării, am trecut prin parcul care dă în strada cu magazine mari, de firmă, am cotit un pic spre Teatrul Petruzzelli și apoi ne-am îndreptat spre ținta noastră: centrul istoric. Am vizitat domul (catedrala San Sabino) care are o fațadă simplă, însă elegantă, iar interiorul se remarcă prin coloane cu arcade. În apropiere se găsește castelul Svevo care datează de la 1131 și azi este împărțit între muzeu (Gipsoteca), expoziții temporare, și birourile departamentului de conservare a arhitecturii apuliene. Mergând printre străduțele înguste ale centrului vechi, de la dom se poate ajunge până la catedrala Sf. Nicolae (construită în secolul XVII), un important loc de pelerinaj deoarece se spune că adăpostește moaștele sfântului Nicolae, "furate din Mira Lichiei, (sudul Turciei de azi), de către un grup de marinari din Bari". În afara celor două catedrale importante, exemple de arhitectură romanescă, mai există și alte biserici mai mici și foarte vechi. Câteva dintre ele le-am vizitat și pe interior, pe altele nu, nefiind deschise.

Restul zilei l-am petrecut plimbându-ne pe lângă mare (passeggiata lungomare) și pe străduțele din centrul istoric, gustând din înghețata și pizza italiană. Am remarcat că sunt puțini turiști, orașul fiind foarte liniștit din acest punct de vedere. Într-adevăr, după amiaza, marea majoritatea a  magazinelor (de orice fel)  sunt închise. În zona centrului istoric, localnicii își văd de viața lor. Sunt foarte amabili, cred că își doresc turiști câti mai mulți în orașul lor.  Unii stau pe câte un scăunel pe straduțele înguste, pur și simplu privind trecătorii sau socializând cu  vecinii. Am stat prea puțin ca să-mi fac o părere corectă despre Bari, să-mi dau seama cum "curge" timpul acolo, însă pe masură ce treceau minutele, încet, încet, am început să îndrăgesc orașul. Cei care caută un oraș mai sofisticat, dinamic,  probabil vor fi dezamăgiți. Cred că e prima călătorie în afara țării în care nu am vizitat nici un muzeu, nici un palat, nici o casă memorială,  ci doar interioare de biserici și m-am bucurat de locuri pitorești, poate încă autentice, în care kitsch-ul specific zonelor integrate în circuitele turistice  încă nu a prea pătruns  (dar în următorii ani cu siguranță se va accentua). În ceea ce privește bucătăria, mâncarea e delicioasă, încă se mai folosesc ici, colo, cuptoare de lemn pentru pizza, iar vinul poate fi excepțional.    

Cele trei  zile și jumătate petrecute în zonă le-am împărțit astfel (gara Bari a  constituit punctul de plecare):

10 septembrie 2013- cele câteva ore le-am petrecut în Bari;
11 septembrie 2013 - Polignano a Mare, Monopoli și Ostuni;
12 septembrie 2013 - Alberobello, Martina Franca
13 septembrie 2013 - Matera și spre seară am revenit în Bari
14 septembrie 2013 - am plecat spre aeroport


P.S.:
-de la aeroport am luat un microbuz (Tempesta) care te duce până în zona gării (în piața Aldo Moro) în 30 de minute (4 euro / persoana);
-daca alegeți varianta cu trenul pentru a vizita orașele din jurul lui Bari, trebuie ținut cont că există  trei  companii de tren: Ferrovie dello Stato (pentru Polignano a mare, Ostuni, etc.), Ferovie del Sud Est (Alberobello, Martina Franca, Lecce) si Ferrovie Appulo Lucane (Matera).


Bari - fatada catedralei San Sabino

Bari - interior catedrala San Sabino

Bari - fatada catedralei San Sabino

Bari- castelul Svevo

Bari - detaliu catedrala San Sabino

Bari- pe stradute

Bari -detaliu  catedrala San Sabino

Bari- castelul Svevo

Bari - catedrala Sf. Nicolae unde sunt adapostite moastele sfantului

Bari - straduta din centrul vechi

Bari

Bari

Bari

Bari, San Sabino -seara, septembrie 2013

Bari, septembrie 2013

6 comentarii:

  1. Data viitoare cand ajungi in zona ia-o in sus pe coasta. Nu vei regreta. Sunt multe castele. Si plaje faine. Da, e zona saraca insa nu e nesigura.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc de sfat Cristina; asa o sa fac; vreau sa mai ajung in zona fiindca este interesanta.

      Ștergere
  2. Buna,

    Prin aprilie vrem sa mergem si noi 6-7 zile in Bari. Poti sa-mi spui mai multe despre cazarea pe care ai avut-o (nume hotel, pret aproximativ …) ? Eventual recomandari de cazare.

    Multumesc,

    Mihai

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Retin ca si eu am cautat mult un hotel in Bari; cam toate erau scumpe; am tot urmarit o perioada pana am prins o oferta avantajoasa la Moderno Bari, foarte aproape de gara; am cautat in zona garii fiindca zilnic am plecat cu trenul in orasele de langa Bari; hotelul e ok, camera mare; mobilier mai saracacios insa camera e utilata cu tot ce-ti trebuie; eu nu sunt o turista pretentioasa la categoria cazare, fiindca numai seara tarziu ajung in hotel (toata ziua vizitez);
      daca nu gasesti in Bari ceva rezonabil, sunt optiuni in oraselele de langa;
      data viitoare cred ca o sa ma cazez undeva langa Bari;
      am auzit ca o optiune buna ar fi oraselul Turi;
      poate si Trani, fiindca e cam la 20-30 minute cu trenul de Bari...
      Daca nu esti cu masina si o sa circuli cu trenul si vrei cazare in Bari, poate cel mai bine ar fi in apropierea garii...O sa-mi mai citesc notitele pe care mi le-am facut atunci si o sa revin daca imi mai amintesc ceva despre hoteluri la care au stat altii...

      Ștergere
    2. Cu cazarea am optat pentru B&B Santa Maria del Buon Consiglio in apropierea catedralei.

      Mai am o intrebare. Cum ai facut platile unde ai mancat, pentru bilete de tren etc ? Ai putut folosi card sau accepta numai cash ? Ai scos bani de la ATM ?

      Multumesc,

      Mihai

      Ștergere
    3. Nu am scos deloc bani de la ATM-uri. In zona asta retin ca mai mult cash am folosit; am avut si un card in euro la mine, dar cred ca doar o plata sau doua am facut cu cardul la magazine in Bari.

      Ștergere