8 octombrie 2013

Puglia&Basilicata (III) - Alberobello

De existența orășelului Alberobello (provincia Bari, în Puglia, Italia) am aflat doar cu vreo doi ani în urmă, cand am vizualizat niște imagini, pe un forum  specializat în discuții despre turism. Atunci mi-am propus ca în anii ce vor veni, să încerc să ajung și eu acolo. Se pare că dorința mi s-a îndeplinit mai repede decat mi-am imaginat.  Față de orășelele pe care le vizitasem cu o zi înainte, unde cu greu am văzut trei, patru turiști, în Alberobello numărul a părut să crească simțitor. Despre Alberobello ("copac frumos") nu găsești foarte multe în ghidurile turistice; poate cateva randuri, o pagină cel mult. Cred că am făcut o alegere bună că l-am vizitat, fiindcă, în următorii ani, locul s-ar putea să devină cam "aglomerat".
Alberobello a devenit cunoscut datorită caselor numite "trulli", cu acoperișuri de formă conică, pe care nu le mai întalnești niciunde în Europa. Înainte de a pleca în călătorie am încercat să mă documentez, cat de cat, despre acele construcții. Oamenii de știință consideră că  aceste case au origini misterioase și au emis mai multe teorii. Una dintre  teorii, interesantă (sau poate ciudată) este cea prin care se crede că aceste trulli "ar fi înrudite cu așa numitele case "căpățana de zahar" descoperite în Siria și în alte țări din Orientul Mijlociu, și că, inițial, ar fi fost construite pe post de cavouri sau chilii de către călugării veniți de acolo în Apulia. Mai apoi localnicii ar fi copiat aceste construcții și le-ar fi adaptat pentru uz casnic".


În Alberobello există aproximativ 1500 de astfel de construcții. Te poți plimba ore întregi pe străduțe fără să te plictisești, uitand (sau poate ignorand) toate acele teorii și bucurandu-te pur și simplu că te afli acolo.  Există și trulli pe care le poți vizita în interior sau poți urca pe acoperișul lor. O parte dintre ele sunt locuite, altele transformate în mici magazine cu suvenire (multe de tip kitch) sau în restaurante.
Există două cartiere de trulli: Rione Monti care este cel mai vizitat, mai comercial (dacă pot spune așa) unde industria turistică începe încet, încet să se dezvolte și Rione Aia Piccola, mai puțin vizitat de turiști.

Cum ajungem:

Din Bari, cu trenul, în aproximativ o oră și jumătate;  cum am avut cazarea în Bari, noi am optat pentru un bilet dus/intors (11.20 euro/ persoană) în aceiași zi pana la Martina Franca. Am validat biletul la plecare, în Bari, pe peron, înainte de a urca în tren, am coborat la Alberobello unde am stat aproximativ patru-cinci ore, apoi am luat trenul spre Martina Franca. In acest caz biletul pentru dus este valabil șase ore de la validare, astfel că în gara Alberobello nu a mai trebuit validat spre Martina Franca.  In schimb, la intoarcere trebuie validat si este valabil din nou șase ore, deci se mai poate cobori și la o altă stație înainte de Bari.

va urma...

-daca alegeți varianta cu trenul pentru a vizita orașele din jurul lui Bari, trebuie ținut cont că există  trei  companii de tren: Ferrovie dello Stato (pentru Polignano a mare, Ostuni, etc.), Ferovie del Sud Est (Alberobello, Martina Franca, Lecce) si Ferrovie Appulo Lucane (Matera).

Articole similare:

Puglia&Basilicata (I)  - Bari

Puglia&Basilicata (II) - Polignano a Mare, Monopoli, Ostuni

Puglia&Basilicata (IV) -Matera, orasul in care pulsul bate in piatra




 







Alberobello- biserica















2 comentarii:

  1. Doamne cat imi doresc sa ajung si eu acolo!!!
    Casele astea sunt magice, prea interesante. Italia e o comoara, arhitectural vorbind e extrem de bogata. De fiecare data cand ajung pe meleagurile ei ma surprinde cu noi si noi frumuseti. Nu ma mai satur de ea. Inca pe coasta de Est nu am ajuns, urmeaza ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Alicee, zona e cu totul "altceva" decat ce ai vizitat tu (sau eu) pana acuma; s-ar putea ca in urmatorii ani sa se vorbeasca despre Puglia si Basilicata la fel de mult cum in prezent se vorbeste despre Cinque Terre.

      Ștergere